
Президент України Володимир Зеленський підписав документи для ратифікації угоди про створення Спеціального трибуналу для розслідування злочинів агресії проти України. Після того як Верховна Рада угоду схвалить, почнеться процес реального створення “трибуналу проти Путіна”.
Коли цей надзвичайний судовий орган може бути створений остаточно, коли він розпочне свою роботу і наскільки вона буде ефективною, розповідає OBOZ.UA.
Що таке злочин агресії
Нагадаємо, що президент України Володимир Зеленський і генеральний секретар Ради Європи Ален Берсе підписали угоду про створення Спеціального трибуналу для розгляду злочинів агресії проти України. Шлях до цієї події був доволі тривалим.
Перші пропозиції щодо створення міжнародного судового органу, який розслідуватиме злочини Кремля, з’явилися ще в березні 2022 року – після того, як розслідуванням воєнних злочинів, скоєних в Україні російською армією, зайнявся Міжнародний кримінальний суд.
Утім, МКС у своїй роботі займається конкретними злочинами, і поки що Путіна змогли звинуватити тільки в незаконній депортації дітей з окупованих територій України (відповідний ордер на арешт президента РФ було видано 17 березня 2023 року).
Але ще 19 січня 2023 року Європейський парламент ухвалив резолюцію, яка закликає до створення міжнародного трибуналу щодо злочинів агресії Росії та Білорусі проти України (тоді 472 депутати підтримали резолюцію, 33 – утрималися, а 19 – проголосували проти). Завдання цього тимчасового надзвичайного судового органу – притягнення до відповідальності керівництва РФ за міжнародні злочини. До них належать:
– злочини агресії;
– воєнні злочини;
– злочини проти людяності;
– геноцид.
Власне, саме агресія призводить до вчинення інших міжнародних злочинів, і логічно переслідувати за неї в першу чергу.
Злочини агресії – це планування, підготовка та здійснення особою, яка в змозі фактично здійснювати керівництво або контроль за політичними чи військовими діями держави, акту агресії.
При цьому сам акт агресії – це застосування збройної сили державою проти суверенітету, територіальної недоторканності або політичної незалежності іншої держави.
Однак створити міжнародний трибунал за зразком Нюрнберзького або Гаазького (другий трибунал розглядав злочини влади під час війни в Югославії та геноциду в Руанді) виявилося проблематично.
“Щоб міжнародний трибунал мав необхідну легітимність, його створення має затвердити Рада Безпеки ООН і видати відповідний мандат. Але Росія – постійний член Радбезу, з правом вето”, – пояснює OBOZ.UA директор Харківської правозахисної групи Євген Захаров.
Тому створення спеціального трибуналу для розслідування злочинів агресії проти України було вирішено втілити на європейському рівні. Що, власне, у підсумку і сталося. А ООН зараз все одно мало хто серйозно сприймає.
Середньовічна практика може бути зруйнована
Нині, на жаль, заборонено висувати обвинувачення чинному главі держави, керівникові уряду та міністру закордонних справ. Але працювати Спецтрибуналу це не завадить.
“Досудове розслідування проводити можна: формувати доказову базу тощо. А після того, як Мішустін і Лавров підуть із посад (щодо Путіна є сумніви), можна справу розкручувати повноцінно і подавати до суду: в принципі, вже все буде готово”, – каже OBOZ.UA юристка Наталка Костишин.
Думки: мовляв, якщо вже МКС нічого не може зробити з Путіним і він прекрасно відвідує країни, які його повинні затримати й здати до Гааги, то куди вже тут Спецтрибуналу – не цілком правильні.
“Процеси міжнародного правосуддя досить складні. Навіть у МКС у підсумку потрапляють під слідство 80% обвинувачених. А у випадку з Путіним ми маємо окремі випадки. Як, наприклад, з Монголією (всі ми розуміємо, чому вона опинилася в такому досить складному становищі). Але не треба хвилюватися – процес іде, це питання не одного року і навіть не п’яти. Але рано чи пізно це все вистрілить. А щодо Спецтрибуналу: позбудуться російські злочинці імунітету – то одразу й суд”, – каже OBOZ.UA виконавчий директор Української Гельсінської спілки з прав людини Олександр Павліченко.
Утім, на думку члена парламентського комітету з прав людини, дипломата Богдана Яременка, суд для вищого російського керівництва за злочини агресії може настати й раніше, ніж закінчиться його імунітет.
“Багато що з того, що робиться зараз у сфері, пов’язаній зі злочинами Росії проти України, є абсолютно безпрецедентним. Відбувається розмивання тієї юридичної практики, яка склалася через ще середньовічне поняття суверена, монарха і так далі. І яка забороняє притягувати до суду чинних глав держав. Але це чому, власне?” – ставить у розмові з OBOZ.UA риторичне запитання Богдан Яременко.
Треба зазначити, що володарів різних мастей карали й раніше, під час різних переворотів і революцій. І ніхто на політичний імунітет уваги не звертав. А тут усе може вийти те саме, тільки абсолютно демократичним шляхом. Щоправда, повісити Путіна або відрубати йому голову – це навряд чи: у Європі максимальне покарання за міжнародні злочини може бути 30 років або довічне ув’язнення.
“Це історичний момент не тільки для України, а й для світової справедливості”, – сказав глава МЗС України Андрій Сибіга, коментуючи підписання угоди про створення Спецтрибуналу.
Тепер залишилось небагато: після ратифікації угоди Верховною Радою орендувати офіс десь у Гаазі, набрати співробітників і почати працювати.
Джерело: OBOZ.UA