
У Росії з початку 2025 року ціни на бензин зросли більш ніж на 25 %. Кремль розглядає повну заборону експорту пального та скорочення компенсацій виробникам. Основні причини – дефіцит на внутрішньому ринку, зниження держпідтримки та спроба утримати валютні надходження в умовах економічного тиску.
Про це повідомляє Служба зовнішньої розвідки України (СЗРУ). Бензин марки АІ-95 подорожчав на 11 %, досягнувши 67 456 рублів за тонну, а АІ-92 – на 12 %, до 64 462 рублів.
Така статистика стала найбільшим стрибком вартості пального за останні кілька років. Формальне пояснення влади та економістів зводиться до низки факторів, які разом створили ідеальний шторм для паливного ринку:
- високий внутрішній попит – традиційно зростає в літній період, коли збільшується активність у логістиці, аграрному секторі та приватних поїздках;
- обмежена пропозиція – через технічні проблеми на ряді нафтопереробних заводів, зокрема, у великих державних компаній;
- зниження державної підтримки – Кремль обговорює скорочення компенсацій нафтовим компаніям через так званий демпферний механізм, який мав би стримувати зростання цін на пальне всередині країни;
- збереження експорту – попри подорожчання на внутрішньому ринку, експорт нафтопродуктів залишається ключовим джерелом валютних надходжень для економіки, що перебуває під тиском санкцій.
На тлі цієї ситуації уряд Росії серйозно розглядає можливість повної заборони експорту бензину. На відміну від попередніх обмежень, які стосувалися лише трейдерів і нафтобаз, нова ініціатива охопить і самих виробників – включно з такими гігантами, як “Роснефть”.
На думку Кремля, такий крок має зменшити дефіцит пального на внутрішньому ринку та сповільнити зростання цін. Проте експерти попереджають, що навіть у разі запровадження повної заборони, ефект для споживачів буде не миттєвим. Системні проблеми ринку, як-от монополізація, застарілі виробничі потужності та логістичні вузькі місця, не зникнуть.
Крім того, планується ревізія механізму демпфера. Якщо обсяг компенсацій нафтовим компаніям буде скорочено, ті можуть втратити стимул забезпечувати ринок бензином за помірними цінами, що, в свою чергу, може ще більше розігріти інфляцію в сегменті пального.
Для звичайного росіянина наслідки вже стали очевидними, вартість бензину б’є по бюджету, підвищує загальні витрати на транспорт і продукти. Особливо це відчутно в регіонах, де логістичні витрати займають значну частку в ціні товарів. Крім того, зростання вартості пального тягне за собою подорожчання товарів першої необхідності, адже транспортна складова присутня у всіх сферах економіки.
З іншого боку, заборона на експорт бензину може серйозно вдарити по державному бюджету, адже експортні надходження залишаються одними з небагатьох стабільних джерел валюти в умовах санкцій та ізоляції. Зменшення прибутків у нафтогазовому секторі може призвести до скорочення інвестицій, затримок із виплатами заробітних плат і зниження загальної економічної активності.
Як повідомляв OBOZ.UA раніше, Путін заявив, що Росія почне скорочувати військові витрати вже з наступного року та продовжить цей процес упродовж трьох років. Більшість фінансових і людських ресурсів вичерпані, а економіка більше не витримує тиску війни, санкцій, інфляції та кризи на ринку праці.
Джерело: OBOZ.UA