
У День Незалежності України Марк Карні, прем’єр-міністр Канади, відвідав Київ, де йому вручили орден Ярослава Мудрого. Я часто й подовгу бував у Канаді, публікуюсь у тамтешніх газетах, там живе мій син із сім’єю, загалом я тісно пов’язаний з цією прекрасною країною.
До речі, син (я писав про нього) нещодавно полетів додому, до Монреалю – він із молодшою дочкою, нашою онукою, гостював у нас у Флориді. Приїжджав він і на Новий рік, тобто часто відвідує нас, що дозволяє перейти до однієї з тем цієї статті.
Поїздки до США втрачають популярність
Шість місяців поспіль знижується кількість канадських візитів до США, що негативно позначається на американській туристичній індустрії. За оцінками експертів, лише за рахунок скорочення цих туристичних доходів США можуть втратити до 8,5-9 млрд доларів. А враховуючи загальне зниження міжнародного туризму, збитки можуть досягти 29 млрд. доларів у 2025 році.
Зниження кількості поїздок спостерігається як автошляхами, так і повітряним транспортом: у червні кількість канадців, що повертаються, впала на 33,1% автотранспортними засобами і на 22,1% повітрям порівняно з минулим роком. Причини зрозумілі – це грубі нападки Трампа на Канаду із погрозами її суверенітету та тарифні війни, започатковані ним. Це викликало гнів канадців та бойкот усього американського, зокрема й поїздок до США. Ще на початку конфлікту колишній прем’єр-міністр Джастін Трюдо публічно заявив, що канадці мають вибрати Канаду для відпочинку.
Додатковим фактором став розвиток туристичної інфраструктури всередині Канади та поява привабливих альтернативних маршрутів, що знизило пріоритетність Флориди, Арізони та Лас-Вегаса – там фіксується зниження бронювань та перегляд розкладів авіарейсів. Прикордоння США – штати Нью-Йорк, Вермонт, Мен та Вашингтон – також стикаються із серйозними втратами доходів, оскільки значна частина їхнього турпотоку раніше припадала на канадських туристів. Навіть “снігові птахи” (snowbirds), пенсіонери, які проводять зими в південних штатах США, стали скасовувати свої поїздки та розпродавати нерухомість, особливо в моїй Флориді, де губернатор ДеСантіс лютує у гоніннях на нелегалів та влаштовує перевірки на дорогах. Тому мій син завжди виходив із дому з канадським паспортом.
Експерти попереджають: якщо ситуація не зміниться, США продовжать втрачати мільярди доларів. Регіональні економіки, залежні від канадських туристів, можуть зіткнутися з довгостроковим спадом, що негативно позначиться на економіці країни.
БПЛА, досвід України
З 2022 року Канада виділила понад 28 млрд доларів на багатосторонню підтримку України, включаючи фінансову, гуманітарну, військову допомогу, а також допомогу в галузі безпеки та стабілізації економіки. Однак і український досвід війни приносить Канаді користь – на південному кордоні створюється мирна подоба знаменитої фронтової кілл-зони.
Королівська канадська кінна поліція (RCMP) разом із Міністерством транспорту Канади вводить нові заходи щодо забезпечення безпеки на кордоні, створивши як експеримент спеціально обладнаний коридор патрулювання за допомогою БПЛА. Проект спрямований на посилення контролю та виявлення загроз, пов’язаних із контрабандою та незаконною торгівлею наркотиками. Коридор простягнеться вздовж кордону в провінціях Альберта, Саскачеван та Манітоба. Він не є забороненою зоною, проте місцевим пілотам, а також представникам сільськогосподарських підприємств та аматорської авіації рекомендується виявляти обережність та попередньо повідомляти RCMP про вхід до цієї зони.
Спека та пожежі
У середині серпня в Монреалі тиждень стояла аномальна спека, 34-35 градусів, вище за будь-які значення в ці дні з 1871 року. Та й у Флориді літо видалося найспекотнішим за десять років, що я в ній живу, доходило до 36-37 градусів і трималося тижнями так.
Довелося монреальцям запровадити обмеження на використання води у деяких районах міста. Одним із найбільш постраждалих районів став район П’єрфон-Роксборо, де з 11 серпня введено заборону на полив, миття машин зі шланга, промивання під’їзних доріг та наповнення басейнів. Такий захід вжито через погіршення якості води в Rivière des Prairies, рівень води в якій знизився до рекордно низького за останні 4 роки. Це створює додаткові складності процесу очищення питної води.
І на великій Сен-Лоран (річка Св. Лаврентія, її стік більше стоку Волги, і океанські лайнери піднімаються до Монреалю) ситуація погана. 17 серпня рівень води у східній частині міста впав до 4,1 метра – це на 60 сантиметрів нижче середньої позначки та найнижче значення за останні 4 роки. Це викликано тривалою відсутністю дощів — з 17 липня у Монреалі добрий дощ був лише 13 серпня (20 мм), а між цими датами випав лише 1 мм вологи. Це далося взнаки на роботі порту Монреаля. Низький рівень води ускладнює навігацію, і призводить до падіння товарообігу з Онтаріо та США через зниження вантажопідйомності суден: кожні 10 см зниження рівня – мінус 3000 тон вантажу з розрахунку на корабель.
Зате у травні завдяки Канаді ми милувалися фантастичними заходами сонця! Їх викликали дим палаючих лісів Канади, що накрив Середній Захід і Схід США, і пил Сахари, що покрив Карибське море та Мексиканську затоку. До нас дісталися і дим – за три тисячі кілометрів, і пил, перенесений вітром через океан. Їхні потоки схрестилися над північчю Флориди.
2025 року лісові пожежі в Канаді знищили вже 72 000 кв. км лісів – половину від рекордного 2023 року. Клімат таки змінюється, і останні три роки увійшли до десятки найруйнівніших з 1972 року. Більше половини згорілих лісів припало на Манітобу та Саскачеван. У Британській Колумбії, Альберті та Онтаріо площа пожеж суттєво перевищила середні показники за останні 25 років.
Проблеми каноли
Канадська індустрія каноли (особливий вид ріпаку) зіткнулася із серйозними наслідками після введення Китаєм у середині серпня мита 75,8% на насіння каноли. Глава Ради Канади з каноли (Canadian Canola Council) Кріс Девісон зазначив, що китайський ринок, головний для канадської каноли, фактично закрився, а він оцінюється майже в 5 млрд. доларів. Це важкий удар по важливому сектору, який забезпечує близько 200 тисяч робочих місць. Раніше Китай встановив 100% тарифи на канадську олію та макуху, а тепер розширив їх на насіння.
Заходи Китаю стали продовженням антидемпінгового розслідування, яке розпочалося майже рік тому. Китайське посольство заявило, що введене мито пов’язане із “широкими субсидіями” канадському сільському господарству, які спотворюють ринок. Влада Канади та представники галузі відкидають звинувачення у демпінгу, наголошуючи, що торгівля ведеться в рамках міжнародних правил. Фактично, це заходи Пекіна у відповідь на канадські тарифи: 100% на китайські електромобілі, а також 25% на сталь і алюміній.
Прем’єр Саскачевана Скотт Мо заявив, що потрібне термінове втручання федерального уряду. Він нагадав, що ця галузь – одна з найбільших у країні, яка перевершує за масштабами сталеливарну, алюмінієву та автомобільну промисловості разом узяті. Мо критикує Оттаву за те, що вона жертвує інтересами західноканадських фермерів заради підтримки індустрії електромобілів, що розвивається у східних провінціях.
Прем’єр Манітоби Ваб Кіну та міністр сільського господарства Альберти Р. Дж. Сігурдсон також закликали до негайного діалогу з Пекіном. Вони наголосили, що фермери та сільгоспвиробники “не створювали цю проблему, але розплачуються за неї”. На думку Девісона, ситуація, що склалася, – політичне питання, що вимагає негайного дипломатичного рішення.
У 2019 році Китай уже вводив обмеження на імпорт каноли, що свідчить про схильність Пекіна застосовувати торговельні бар’єри з метою досягнення своїх дипломатичних та економічних цілей – Трампу було з кого брати приклад.
Джерело: OBOZ.UA