
Кабінет міністрів України у своїй Бюджетній декларації на наступні три роки передбачив два сценарії розвитку подій. Базовий сценарій ґрунтується на припущенні, що припинення вогню відбудеться у 2026 році. Саме з огляду на це і був розроблений документ, який стане основою для формування Державного бюджету України на 2026 рік. Хоча бюджетна декларація розрахована на три роки, цілком імовірно, що її положення варто розглядати переважно в контексті наступного бюджетного року. До 2027 року ситуація може кардинально змінитися.
Про те, що саме прописано в Бюджетній декларації уряду та на що варто розраховувати українцям, читайте у матеріалі OBOZ.UA.
Бюджет економії: до чого готуватися українцям
Україні необхідно швидко скорочувати дефіцит бюджету. Це передбачено, зокрема, і домовленостями з Міжнародним валютним фондом. Отже, бюджетні видатки доведеться врізати у більшості бюджетних сфер.
У додатках до документа детально описані граничні показники видатків та наведені деякі конкретні цифри. Наприклад, наступного року планується виготовити 76,5 тисячі державних винагород (для порівняння: цього року – 87,1 тисячі). Також не планується купувати нові автомобілі для Автобази Державного управління справами, тож у її розпорядженні залишиться 191 автівка. В Офісі президента та Державному управлінні справами разом працюватиме 625 осіб, як і цього року.
Президент здійснить 39 візитів за кордон, що на 4 візити менше, ніж цьогоріч. Для порівняння: міністр закордонних справ та його заступники наступного року матимуть 540 відряджень. При цьому чисельність прокурорів органів прокуратури не зменшиться і становитиме 10 тисяч осіб (у 2024 році було 8,8 тисячі).
Є і приємні новини: середня зарплата вчителя має збільшитись з 15 тисяч до 17 тисяч гривень. Зросте і мінімальна заробітна плата, проте це зростання буде несуттєвим.
Підвищення мінімальної заробітної плати та пенсії
Згідно з Декларацією, підвищення мінімальної заробітної плати заплановано таким чином:
- з 1 січня 2026 року – 8 688 грн;
- з 1 січня 2027 року – 9 374 грн;
- з 1 січня 2028 року – 10 059 грн.
А також підвищення посадового окладу працівника і тарифного розряду Єдиної тарифної сітки:
- з 1 січня 2026 року – 3 470 грн;
- з 1 січня 2027 року – 3 744 грн;
- з 1 січня 2028 року – 4 018 грн.
Однак навіть у такому випадку мінімальна заробітна плата все одно була б замалою. Українець, який працює повний робочий день, не може перебувати за межею бідності. Цією межею можна вважати рівень фактичного прожиткового мінімуму (це вартість мінімально необхідного кошика товарів та послуг). І вже зараз фактичний рівень прожиткового мінімуму становить понад 11 тисяч гривень (станом на лютий 2025 року було 10,6 тисячі гривень).
Федерація профспілок України надала свої пропозиції до бюджету: вони вимагають встановити мінімальну заробітну плату з 1 січня 2026 року не нижче 50% від прогнозної середньомісячної заробітної плати працівників на кінець 2025 року. Йдеться про мінімальну заробітну плату орієнтовно у 12 195 грн.
“Така позиція, зокрема, враховує прискорений рух України до ЄС та норми Директиви (ЄС) 2022/2041 про адекватну мінімальну заробітну плату в Європейському Союзі; домовленості п. 2.6 Генеральної угоди; підтримку купівельної спроможності працівника, стимулювання повернення людей на український ринок праці, зростання надходжень до бюджетів та Пенсійного фонду України”, – зазначають профспілки. Проте поки що ця вимога виглядає нереалістично.
Крім мінімальної заробітної плати, наступного року також має зрости і мінімальна пенсія. Якщо цього року українці на заслуженому відпочинку отримують не менше 2 361 грн, то вже наступного року ця цифра зросте до 2 564 грн. Однак, як і у випадку з індексацією мінімальної заробітної плати, цього недостатньо навіть для забезпечення рівня фізіологічного виживання.
Податкова політика та посилення контролю
Деякі норми Бюджетної декларації не стосуються видатків та макроекономічних прогнозів. Так, у документі йдеться про те, що протягом 2026-2028 років впроваджуватимуться заходи щодо реформування податкової політики та податкового адміністрування. Зокрема, йдеться про “розширення підстав для позасудового доступу податкових органів до інформації про обсяги коштів, що надходять на банківські рахунки платників податків”.
Фактично йдеться про більш жорсткий контроль доходів українців. А точніше, про те, чи сплачують українці податки зі своїх доходів.
Два сценарії розвитку: Прогнози та наслідки
Як і обіцяв Мінфін, у Бюджетній декларації представлено два прогнози: базовий та альтернативний. При цьому базовий прогноз також важко назвати оптимістичним. Він передбачає, що війна триватиме весь 2025 рік, а у 2026 році очікується “припинення вогню”.
“В умовах припинення вогню у 2026 році для уряду України існує виклик щодо необхідності збереження обороноздатності та військового потенціалу для відсічі збройній агресії Російської Федерації проти України. Україна пропонує міжнародним партнерам з Коаліції охочих створити окремий фонд для фінансування потреб сил безпеки і оборони України”, – йдеться у Бюджетній декларації.
Альтернативний сценарій взагалі не передбачає конкретних обставин (принаймні у документі вони не описані). “Наявність надзвичайної невизначеності щодо подальшої реалізації безпекових ризиків потребує передбачення окремого розділу, що окреслить коло питань, які потребуватимуть швидкої реакції української влади, міжнародних партнерів України та суспільства в умовах продовження збройної агресії Російської Федерації проти України” – ось так описано альтернативний сценарій.
Мінекономіки розрахувало, що альтернативний сценарій призведе до уповільнення темпів економічного зростання у 2026 році до 2,4% (замість 4,5% за базовим сценарієм) з подальшим більш пригніченим економічним відновленням у 2027 і 2028 роках в середньому щороку на рівні 4,6% (замість 5-5,7%).
Якщо вогонь не припиниться щонайменше наступного року, то:
- ціни у 2026 році зростуть на 9,9% (у базовому сценарії – 8,6%);
- ВВП у гривні незначно знизиться.
У прогнозі не йдеться про те, яким може бути курс долара за таких умов. “Номінальний обсяг валового внутрішнього продукту у 2026 році за альтернативним сценарієм прогнозується дещо нижчим, ніж за базовим сценарієм (10 309,3 млрд гривень), тоді як у 2027 і 2028 роках, навпаки, незначно вищим (11 954,8 млрд гривень та 13 560,9 млрд гривень відповідно) через вплив вищого цінового фактору”, – йдеться в описі до альтернативного сценарію.
В цілому бюджет України на 2026 рік, ймовірно, стане бюджетом значної економії. В умовах повномасштабної війни майже всі власні доходи йдуть на оборону, тоді як інші бюджетні видатки доводиться забезпечувати за рахунок міжнародних партнерів.
Джерело: OBOZ.UA